Hamburgeriet trappar upp hamburgerkriget – Öppnar i Kopparlunden

Hamburgeriet är ett koncept som under sina två år har skakat om burgar-Västerås. På sina tio kvadratmeter säljer man över 250 burgare per dag och har blivit ett uppskattat koncept hos många burgarälskare. Daniel Özer och Eddie Gecer som står bakom konceptet förbereder för att öppna ytterligare enhet och berättar om sin framgångssaga.

Från 40 burgare per dag till 250

Uppstarten av Hamburgeriet var på initiativ av Daniel Özer som driver ICA Vallby i Västerås. Tanken med konceptet var att kunna erbjuda handlande kunder mat att äta direkt under  besök i butiken. Konceptet blev snabbt större än tänkt.

Eddie Gecer - Hamburgeriet Västerås.
Eddie Gecer som driver Hamburgeriet i Västerås tillsammans med ICA-handlaren Daniel Özer.

– Daniel kontaktade mig inför öppningen av Hamburgeriet på ICA Vallby då jag har erfarenhet från restaurangbranschen, speciellt snabbmat. Tanken var att jag skulle stötta till en början, men efter endast två veckor förstod vi att detta skulle bli stort. Vi hade högre belastning än vad vi kunnat föreställa oss. Vi planerade att sälja 50 burgare om dagen, idag gör vi upp emot 250 burgare om dagen. Jag fick säga upp mig från mitt dåvarande jobb och gå all in för Hamburgeriet berättar Eddie.

‘’Idag gör vi upp emot 250 burgare om dagen.’’

Du får skräddarsy din egna burgare på Hamburgeriet

På Hamburgeriet får man själv välja och vraka bland olika tillägg på sin burgare. Kunden bestämmer själv och skräddarsyr sin burgare.

Hamburgeriet Västerås.
På bild visas menyn där man kan välja och vraka bland topping, dressing och andra tillägg hos Hamburgeriet.

– Det är en svår och tidskrävande process samtidigt väldigt värdefull för oss och våra kunder. Man får själv bestämma och välja detaljer på sin burgare. Det finns väldigt många olika kombinationer. Det vi har insett under tiden är att den yngre generationen gillar att just bygga sina egna unika burgare, medan den äldre vill välja färdigkompade. Vi kommer alltid att låta gästen att bygga sin egen burgare på färskt högrev. Det är enkelt, bra kött och bra bröd vilket vi går långt på, påpekar Eddie.

Satsning på sociala medier ledde till viral succé

Att Eddie är ansiktet utåt för Hamburgeriet är inte något man missar och något man blivit väldigt kända för lokalt. Man har byggt upp en personlig karaktär som är lika energifull och humoristisk i verkligheten som digitalt.

Välkommen på en häftig upplevelse! #hamburgeriet #whatsyourbeef #TGIF

A post shared by Hamburgeriet (@hamburgeriet_) on

– Att vi skulle vara aktiva i sociala medier var en självklarhet för Daniel. Jag hade själv sociala medier men jag visste inte hur man gjorde och tillsammans hittade vi en strategi som funkade för oss. Jag skulle helt enkelt bara vara mig själv när jag lägger upp videos och bilder. Svårare än så är det inte! Man får kalla mig vad de vill sålänge man köper mina burgare. Jag vet vad jag sysslar med, säger Eddie.

Omnämnda av Sveriges största burgarsajt

Burgerdudes är Sveriges största burgarsajt med burgarrecensioner från hela världen. De reser världen över i jakt på den perfekta burgaren, så att de kan guida sina burgargalna följare till de bästa hamburgarna som de skriver på sin hemsida.

– Vi skulle börja med att få Vallby att prata om oss, sedan Västerås och slutligen Sverige – vilket vi också lyckades med. Efter att vi knappt haft öppet i ett år fick vi ett omnämnande i Burgerdudes som gav oss väldigt bra betyg. De har också skrivit om vår nyetablering som sker under våren 2019.

‘’En burgare med krispiga pommes frites och en dippsås kostar 89 kronor, vilket gör Hamburgeriet till ett solklart val för alla i närheten av Västerås.’’
– Burgerdudes

Nyetablering väntar under våren 2019 för HMBRGT

Daniel och Eddie har sedan start haft planer på att utöka konceptet, antingen genom att bygga ut det befintliga Hamburgeriet på ICA eller att hitta ett nytt ställe med ett bra läge.

Hamburgeriet Västerås ICA Vallby.
Hamburgeriet på ICA Vallby växer ur kläderna och man ska öppna en enhet i Kopparlundsområdet, Västerås.

– Vi blev kontaktade av Castellum och fick en förfrågan om att öppna vårt koncept i deras nya byggnad som finns i Kopparlundsområdet. Det har varit variation på responsen. Både jag och Daniel tänker: Om folk tar sig till Vallby för våra burgare – varför skulle de då inte ta sig till Kopparlunden? Det kommer vara skönt att vara utanför cityringen men ändå innanför. När vi får visat intresse från en extern part – då vet vi att vi har kommit långt. Man blir väldigt glad över approachen och man får gåshud. Jag går all in för detta, berättar Eddie.

‘’Vi kommer arbeta med det nya namnet HMBRGT, men ta med oss samma känsla och hjärta från Hamburgeriet på Vallby.’’

– Bemötandet är A och O för oss. För våra kunder som besöker oss på Vallby kan jag likaväl vara psykolog för dem – jag älskar mitt jobb. Kärleken till kunden är viktigast och har tagit oss dit där vi är idag, avslutar Eddie.

Inga kommentarer ännu...

Tyck till!

Your email address will not be published.