Har du koll på restaurangtrenderna 2018?

Vilka är de hetaste nyheterna inom restauranger under kommande år? Findie har spanat in många av dem och 2018 kommer utan tvekan bjuda på mer än bara en matupplevelse…

Nya Hattfabriken  med sin mysiga bardisk. Bild: Emma Roxström

Skippa sällskapet
En av de största trenderna är ett fenomen kallat solo eating. I Sydkorea är det så pass stort att flera restauranger enbart inreder med små bås med egen grill och tv-skärm. I västvärlden börjar därför alltfler restauranger ha en bardisk för att öka möjligheten att äta ensam, men samtidigt inte ta för stor plats.


McDonalds nya interaktiva matbricka

Personality is the new black
Wackaging är en växande trend, både hatad och älskad. Varor i mataffärerna får etiketter med texter i första person, till exempel ”håll mig kall”. Denna trend har spridit sig till restauranger, och under 2018 kommer den breda ut sig ännu mer. Till exempel har McDonalds börjat med en ny bricka som kan förvandlas till ett piano, så kallad McTrax.

Bli guidad mellan 45 rätter på Enigma restaurant. Bild: Pepo Segura

 

 

 

 

 

 

 

 

Mer än bara mat
En av de mest växande trenderna är att restaurangerna ska ge en upplevelse, vare sig det är ljud, ljus eller för instagramflödet. I Barcelona kan gästerna på restaurangen Enigma bli guidade genom en labyrint i lokalerna mellan 45 rätter. På en annan omtalad restaurang, Sagaya i Tokyo, får gästerna en bordsupplevelse genom projektioner på bordsduken. Svartklubben i Stockholm hakar också på denna trend genom sin restaurang där gästerna äter i totalt mörker.


Slipp väntan på maten och upplev dramatisering på duken. Bild: Teamlab

Hänger du med i svängarna?
Desto fler yngre söker sig till restauranger som ger de bästa instagram fotona, men som även serverar lokala råvaror och råvaror utan extra processer. Unga blir mer och mer medvetna om deras matvanor och många restauranger tar därför efter. Kraven ökar för naturliga ingredienser, närproducerat och vegetariskt. Flera Västeråsrestauranger, till exempel i Saluhallen, möter dessa krav. Happy Noodle använder sig av många färska råvaror, Ribhouse får sitt kött till hamburgarna från Skövde Slakteri och Veggoköket med sin helt vegetariska meny.


Hamburgare från Ribhouse med 100% högrev från Skövde. Bild: Eric Nyberg

Vad tror ni kommer bli de stora trenderna? Vilka kommer ni vilja haka på mest? Är det att äta ensam eller att ta med dina vänner in i mörkret? Kommentera gärna!

Källor: Food & Friends  och Food & Wine 

Inga kommentarer ännu...

Tyck till!

Your email address will not be published.